Costarica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Jacqueline Beek - WaarBenJij.nu Costarica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Jacqueline Beek - WaarBenJij.nu

Costarica

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

22 Maart 2016 | Costa Rica, San José

Zondag 20 maart
Vroeg op want we gaan naar Nicaraqua ,we hebben er zin in
We moesten zoveel mogelijk in onze koffers proppen want het zou druk worden bij de grens en we moesten lopend de grenzen oversteken,zo,n 1 1/2 km lopen en dat met 36 graden
Afscheid genomen van Hector ,onze chauffeur, die gaat niet met ons verder, vanaf nu met lokale taxi,s
Onderweg naar de grens stonden rijen en nog meer rijen vrachtwagens die stonden te wachten op controle om de grens over te gaan.
Dat kan soms oplopen tot een week wachttijd, je zal maar vlees in je wagen hebben.
We moesten aansluiten in een een rij en die ging langzaam,heel costa rica is op reis ivm Pasen.
Zo'n slinger rij als bij de Efteling betekende dat je in de buurt kwam van de eerste controle.
Controle,stempel door naar volgende controle,stempel
Kregen ook nog stempel voor ebolavrij,slaat nergens op want dat was 1 stempel voor de hele groep
Daarna koffercontrole in de open lucht op een houten tafel en een drukte van jewelste om je heen.
Al met al waren we na 3 uur door de grenzen en in Nicaraqua
Alle papieren en paspoorten opgeruimd, stond er onderweg een controle van militairen die alle paspoorten weer wilden zien.
Na al dit gedoe tijd voor lunch en een koud drankje.
Aangekomen in ons hotel in Granada, met klein zwembadje, gelijk een rondje centrum gedaan en gegeten ,lekker broodje
Om 16.00 moesten we terug zijn bij ons hotel wantte gingen met de paardenkoersen mee een stukje historie van Granada opsnuiven
We hebben meer gelopen dan in de koets gezeten maar het was leuk en ook leerzaam
Daarna lekker gedoucht neemt de groep gaan eten in het centrum
Heel veel vrolijke muziek,Mexicaans lijkt het wel, vrolijke kleuren en vrolijke muziek.
Hier komt elke avond een lange dame en een heel klein mannetje dansend door de straten op trommelmuziek
Het verhaal gaat dat het mannetje die vrouw wilde door voor haar te dansen,maar hij heeft haar nooit gekregen en danst nu nog
Terug naar het hotel en snel de oogjes toe want morgen weer een lange dag
Maandag 21 maart
Na een lekker maar eenvoudig ontbijtje stond onze local gids om 9.00 uur present met de bus
Het was de bedoeling om naar de Massaya vulkaan te gaan, maar helaas deze vulkaan is al vanaf december actief en je schijnt zelfs de lava te kunnen zien die eruit stroomt,zodat het te gevaarlijk was om daar heen te gaan
In plaats daarvan moesten we onze zwemspullen meenemen en zouden we in een lagune,kratermeer, gaan zwemmen
Op naar de locale markt, wat een belevenis op zich was
Het was heel smal, heel druk en ze verkochten daar van alles, van leren slippers tot vis tot schildpaddeneieren, tot leguanen lees tot souvenirs. Hectisch maar wel leuk, vooral de hangmatten zagen er geweldig uit,helaas hebben wij geen bomen in de tuin!
Vandaaruit vertrokken er ook allemaal bont gekleurde toeterende bussen naar diverse plaatsen zodat het echt een gekkenhuis was
De prijzen zijn hier laag en je kunt leuk afdingen,maar de mensen zijn hier echt arm, dus dat doen we niet
Daarna naar een toeristenmarkt,maar die was lang niet zo gezellig en divers dus daar waren we zo klaar
We zijn een hapje gaan eten bovenop een kratermond waar we een heel mooi uitzicht hadden en vanwaar we goed konden zien waar we later zouden gaan zwemmen.
In de lagune zwemmen allemaal vissen die je niet kunt eten ,die zijn giftig, doordat er allemaal mineralen en kristallen uit de lava inzitten
Na een frisse duik, van Wim dan ,ik heb er alleen met de voeten ingestaan , zijn we weer door gereden
Eerst langs een dorpje die bemand staat om zijn vele bloemenen planten, daarna naar een dorpje dat bekend staat om zijn keramieke potten en pannen
We zijn daar bij een pottenbakkersfamilie in de hut,want meer was het niet, geweest, echte armoe, die leven daar met een hele familie in een golfplaten huis en maken de mooiste dingen
Ze hadden daar ook een groot varken lopen die 14 mei geslacht werd omdat dat de sterfdatum van de oudste zoon was
Een biggetje liep er ook rond,dat was de opvolger
Bizar allemaal
Kregen daarna nog een rondleiding op een pottenbakkersschool en hebben voor het goede doel nog twee leuke potjes gekocht.
Verder nog naar een sigarenfabriekje geweest , eerder 3 tafels waaraan sigaren werden gemaakt
De eigenaar,die al was overleden maar er hingen nog allemaal fot's, leek heel veel op Don Corleone jeweetwel van de film met Al Pacino.
Ook nog een foto gemaakt met de plaatselijke papegaai en weer door
Bij de kerk aangekomen zijn we in de toren geklommen,als je een big mama bent kun je niet naar boven,want het is erg smal
Vanuit daar heb je een prachtig uitzicht over GranadaDit is niet de hoofdstad zoals ik dacht, maar Manaqua
We zitten nu bij het zwembadje even bij te komen en ijverig te tikken. Gaan zo lekker douchen en wat eten
Groetjes en tot snel weer